
Architecture that Listens: Unlocking Sustainability through Social Awareness
Isabella M. Lami
Interuniversity Department of Regional and Urban Studies and Planning (DIST), Politecnico di Torino, Viale Mattioli 39, 10125 Turin, Italy
Beatrice Mecca*
Interuniversity Department of Regional and Urban Studies and Planning (DIST), Politecnico di Torino, Viale Mattioli 39, 10125 Turin, Italy * corresponding author – beatrice.mecca@polito.it
Elena Todella
Interuniversity Department of Regional and Urban Studies and Planning (DIST), Politecnico di Torino, Viale Mattioli 39, 10125 Turin, Italy
Keywords: sustainable architecture, social sustainability, assessment framework, SWOT, SROI
Abstract: How can social sustainability be assessed and boosted in architecture? To address this question, this paper discusses two integrated assessment frameworks aimed at the strategic evaluation of social sustainability in design processes, combining different approaches to manage critical steps better, avoid biases, and allow for better evaluation and management of resource allocation. The two frameworks aim to assist the designer and the decision-maker in the analysis, graphical visualization, and evaluation of the social sustainability of architectural projects. Both frameworks combine three methods: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats analysis, Stakeholder Analysis or the Multi-Values Appraisal Methodology, and the Social Return of the Investment. These integrated frameworks were applied to two projects of expansion and internationalisation of a university campus in Italy: the “Polytechnic House of Culture” and “Torino Esposizioni”. The research shows how these frameworks support the design process and reports some possible output design strategies to address social sustainability in architectural projects.
Abstract (in Italian)
Come è possibile valutare e promuovere la sostenibilità sociale in architettura? Questo contributo propone due framework integrati per supportare progettisti e decisori nell’analisi e gestione della sostenibilità sociale nei progetti architettonici. Combinando Analisi dei punti di forza, debolezza, opportunità e minacce (SWOT), Stakeholder Analysis o Multi-Values Appraisal Methodology, e il metodo Social Return on Investment; i framework aiutano a identificare fasi critiche, ridurre bias decisionali e migliorare l’allocazione delle risorse. Applicati a due casi studio – la “Casa della Cultura del Politecnico” e “Torino Esposizioni” – mostrano come la sostenibilità sociale possa essere valutata in modo strutturato, fornendo input operativi per orientare scelte e strategie progettuali.
Download
From planning to practice: How users adapt
recreational spaces in Zouaghi urban park, Constantine (Algeria)
Imene Diaf
Faculty of Earth Sciences, Geography and Regional Planning, University of Constantine 1, BP 325, Route Ain EL Bey, 25000/ Constantine, Algeria – diaf_imene@umc.edu.dz
Keywords: public space, nature, leisure, urban planning, practice, Constantine
Abstract: Urban planning policies increasingly recognize the importance of green spaces in enhancing the quality of life for city dwellers. However, actual uses and perceptions of these spaces by residents are often overlooked. This study examines recreational practices in Zouaghi Urban Park, Constantine, Algeria, through direct observations and surveys with park users. The findings reveal a paradox: while the park’s design aligns with official landscaping objectives, its actual use diverges significantly. For instance, spaces intended for passive relaxation are frequently repurposed for informal sports activities and social gatherings, particularly by residents from low-income neighborhoods. These alternative uses highlight a mismatch between planning intentions and community needs. The study underscores the necessity of integrating social demand into urban planning to ensure a better alignment between public policies and real-life recreational practices, ultimately fostering more inclusive and functional urban green spaces.
Abstract (in Italian)
Le politiche di pianificazione urbana riconoscono sempre più l’importanza degli spazi verdi nel migliorare la qualità della vita dei cittadini. Tuttavia, gli usi effettivi e le percezioni di questi spazi da parte dei residenti sono spesso trascurati. Questo studio esamina le pratiche ricreative nel Parco Urbano di Zouaghi, Costantina, Algeria, attraverso osservazioni dirette e sondaggi con gli utenti del parco. I risultati rivelano un paradosso: mentre il design del parco è in linea con gli obiettivi ufficiali di paesaggistica, il suo utilizzo effettivo diverge significativamente. Ad esempio, gli spazi destinati al relax passivo vengono frequentemente riutilizzati per attività sportive informali e incontri sociali, in particolare da residenti di quartieri a basso reddito. Questi usi alternativi evidenziano una discrepanza tra le intenzioni di pianificazione e le esigenze della comunità. Lo studio sottolinea la necessità di integrare la domanda sociale nella pianificazione urbana per garantire un migliore allineamento tra le politiche pubbliche e le pratiche ricreative reali, promuovendo infine spazi verdi urbani più inclusivi e funzionali.
Download
Art-based heuristics for spatial inquiry and design: Insights from The Sensitive City project
Jacopo Grilli *
Urbanist, artist, independent researcher, founder of the Art of Cities, the Netherlands * corresponding author – artofcities@gmail.com
Anita De Franco
Department of Architecture and Urban Studies (DASTU), Politecnico di Milano, Via Bonardi 3, 20133 Milan, Italy
Keywords: art residency, artistic practices, heuristics, sensory urbanism, urban phenomenology
Abstract: This paper explores the use of art as a heuristic tool for understanding and designing urban spaces, drawing on sensory and phenomenological insights in urban studies. The main research question of the paper is: How can the arts contribute to developing a new “sensitive approach” that enhances current practices of spatial enquiry and place-making? Methodologically, the paper is based on a critical review of the literature and empirical investigations. In particular, it focuses on the project The Sensitive City, an initiative linked to an architectural residency hosted by the research centre ARCAM, in Amsterdam. In this context, artistic practices were employed as exploratory and interpretive tools to reveal non-immediate qualities of two distinct urban places: Havenstad, a transforming harbour in the northern area of the city, and Mercatorplein, a socially vibrant urban plaza. The discussion highlights how the arts can reintroduce creative thinking and innovation in a non-instrumental way. Rather than prescribing specific aesthetic canons or serving the targeted aims of civic or cooperative place-making, and in contrast to dominant data-oriented approaches to spatial enquiry, the arts offer a means of engaging with urban space through open-ended, sensorial, and imaginative processes.
Abstract (in Italian)
Questo articolo esplora l’uso dell’arte come strumento euristico per comprendere e progettare gli spazi urbani, attingendo a intuizioni sensoriali e fenomenologiche negli studi urbani. La principale domanda di ricerca del paper è: in che modo le arti possono contribuire allo sviluppo di un nuovo “approccio sensibile” che arricchisca le pratiche attuali di indagine spaziale e di creazione di spazi urbani? Dal punto di vista metodologico, l’articolo si basa su una revisione critica della letteratura e su indagini empiriche. In particolare, si concentra sul progetto The Sensitive City, un’iniziativa legata a una residenza architettonica ospitata dal centro di ricerca ARCAM, ad Amsterdam. In questo contesto, le pratiche artistiche sono state impiegate come strumenti esplorativi e interpretativi per rivelare qualità non immediate di due luoghi urbani distinti: Havenstad, un porto in trasformazione nella zona nord della città, e Mercatorplein, una piazza urbana socialmente vivace. La discussione mette in evidenza come le arti possano reintrodurre il pensiero creativo e l’innovazione in modo non strumentale. Piuttosto che prescrivere canoni estetici specifici o servire obiettivi mirati di creazione civica o cooperativa del luogo, e in contrasto con gli approcci dominanti orientati ai dati nell’indagine spaziale, le arti offrono un mezzo per entrare in contatto con lo spazio urbano attraverso processi aperti, sensoriali e immaginativi.