
Power relationships, citizens participation and persistence of rational paradigm in spatial planning: the Tuscan experience
Iacopo Zetti
Associate professor, Department of Architecture, University of Florence, Via Micheli, 2 – 50121 Firenze. Email: iacopo.zetti@unifi.it
Keywords: Rational planning, Spatial planning, Participatory planning, Spatial injustice, Urban conflict
Abstract: Since 2005, several reforms in the spatial planning legal framework have taken place in Italy and in some contexts, such as in Tuscany, the joint action of a spatial planning act and a law on citizen participation has established a planning model which is open, collaborative and communicative. Nevertheless, we can observe a re-emergence of a rational comprehensive attitude to spatial planning, useful for a strict top-down control, which limits the possibility to insert measures to rebalance power relations in a normative planning system. Observing some practical experiences of spatial planning and citizen participation, the article tries to reflect on the different reasons that encourage planners and policy-makers to constantly revert to technical rationality as a supposed ethical guarantee or as a power management tool. In the conclusions it proposes some considerations regarding the connection between rationality, power and social control and concerning a possible regulatory side in a counter-hegemonic planning framework.
Abstract (in Italian)
Dal 2005, in Italia si sono susseguite diverse riforme del quadro normativo della pianificazione territoriale e, in alcuni contesti come la Toscana, l’azione congiunta di una legge sulla pianificazione e di una legge sulla partecipazione ha dato vita a un modello di pianificazione aperto, collaborativo e comunicativo. Tuttavia, si osserva una riemersione di un atteggiamento razionale-comprensivo nella pianificazione territoriale, funzionale a un controllo top-down rigoroso, che limita la possibilità di introdurre misure volte a riequilibrare le relazioni di potere all’interno di un sistema normativo. Attraverso l’osservazione di alcune esperienze pratiche di pianificazione e partecipazione, l’articolo cerca di riflettere sulle diverse motivazioni che spingono pianificatori e decisori politici a ricorrere costantemente alla razionalità tecnica, vista come presunta garanzia etica o strumento di gestione del potere. In conclusione, vengono proposte alcune considerazioni sul legame tra razionalità, potere e controllo sociale, e su un possibile versante normativo all’interno di un quadro di pianificazione contro-egemonico.
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The third level urban planning in Naples: Private initiative between criticality and best practices
Agrippino Graniero
Architect, PhD, Comune di Napoli, Via Diocleziano n.330, 80126 Napoli. Email: agrippino.graniero@comune.napoli.it
Keywords: Urban Planning, Italy, Naples, Urban Plans Implementation, PUA Process
Abstract: In Italian urban planning, the phase of implementation through details plans has always been that which has shown main contradictions. Such plans have the difficult task of creating a link between the dimension of urban planning and that of architecture. They represent the link between what is planned and what is then built in reality. This article aims to provide evidence of the contradictions such plans face by looking at the implementation state of the General Variance of the Naples Master Plan (Piano Regolatore Generale) in force since 2004. The article focuses on the management methods for the implementations plans (PUAs), third-level planning, and looks specifically at private initiative PUAs. The research therefore starts from the current legislative framework in force and from the technical rules of town planning to then proceed with the analysis of the administrative and technical procedures adopted by the municipality of Naples to evaluate private initiative PUAs, both implemented and not implemented, and those awaiting for final approval. It thus provides useful knowledge about the main problems encountered, whether specific or of a general nature, determining delays in the preliminary stages of the procedure or in the subsequent implementation phase.
Abstract (in Italian)
Nella pianificazione urbanistica italiana, la fase attuativa attraverso i piani particolareggiati è sempre stata quella che ha mostrato le principali contraddizioni. Questi strumenti hanno il compito complesso di creare un collegamento tra la dimensione della pianificazione urbanistica e quella dell’architettura, rappresentando il passaggio tra ciò che è pianificato e ciò che viene effettivamente costruito. Questo articolo si propone di evidenziare le contraddizioni che tali piani affrontano, esaminando lo stato di attuazione della Variante Generale al Piano Regolatore Generale di Napoli, in vigore dal 2004. L’attenzione è rivolta alle modalità di gestione dei Piani Urbanistici Attuativi (PUA), strumenti di terzo livello della pianificazione, con un focus specifico sui PUA di iniziativa privata. La ricerca parte dall’attuale quadro normativo e dalle norme tecniche di attuazione, per poi analizzare le procedure amministrative e tecniche adottate dal Comune di Napoli nella valutazione dei PUA di iniziativa privata, sia quelli attuati che quelli non attuati o in attesa di approvazione definitiva. Ne emerge una conoscenza utile circa le principali criticità riscontrate, siano esse di natura specifica o generale, che determinano ritardi sia nelle fasi preliminari del procedimento sia nella successiva fase di realizzazione.
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Toward a shared glossary for territorial risk management due to climate change
Marcello Magoni
Coordinator of Climate Change, Risk and Resilience Laboratory, Department of Architecture and Urban Studies, Politecnico di Milano, Piazza Leonardo da Vinci 32, Milano. Email: marcello.magoni@polimi.it
Rachele Radaelli
Member of Climate Change, Risk and Resilience Laboratory, Department of Architecture and Urban Studies, Politecnico di Milano. Piazza Leonardo da Vinci 32, Milano. Email: rachele.radaelli@polimi.it
Keywords: Glossary, Territorial risk, Climate change, Risk reduction capabilities, Responses for risk management
Abstract: The dynamics of demographic, industrial and economic growth that have occurred on a global scale since the industrial revolution have over time resulted in an increase in the frequency and intensity of hazards and in the levels of vulnerability of the exposed resources at local level. The need to counteract these phenomena has led to substantial international development of territorial risk management techniques with contributions from experts in different disciplines and which, to facilitate communication and exchange of information between professionals, has led to the construction of very similar methodological approachesand specialised glossaries. This article was produced to contribute to meeting the need, which emerged during an ERASMUS+ European research project called CARE – Empowering Climate Resilience, in which numerous European and Latin American universities took part, to overcome the existing terminological differences between the different schools of thought in managing risk due to climate change, a European one, mainly oriented to spatial planning, and a Latin-American one, mainly based on social science. This contribution consists of proposing a set of clear and consistent definitions of the main words used for the territorial risk management due to climate change. As this glossary refers to the management of risks due to climate change, it has mainly been developed on the basis of the definitions indicated by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).
Abstract (in Italian)
Le dinamiche di crescita demografica, industriale ed economica che si sono verificate su scala globale a partire dalla rivoluzione industriale hanno determinato nel tempo un aumento della frequenza e dell’intensità dei pericoli, nonché dei livelli di vulnerabilità delle risorse esposte a livello locale. La necessità di contrastare tali fenomeni ha portato allo sviluppo, su scala internazionale, di tecniche di gestione del rischio territoriale, con contributi provenienti da esperti di diverse discipline. Ciò ha favorito, per agevolare la comunicazione e lo scambio di informazioni tra professionisti, la costruzione di approcci metodologici molto simili e di glossari specialistici condivisi. Questo articolo nasce per contribuire a soddisfare l’esigenza, emersa nell’ambito del progetto di ricerca europeo ERASMUS+ denominato CARE – Empowering Climate Resilience, al quale hanno partecipato numerose università europee e latinoamericane, di superare le differenze terminologiche esistenti tra le diverse scuole di pensiero nella gestione del rischio legato ai cambiamenti climatici: una europea, orientata principalmente alla pianificazione territoriale, e una latinoamericana, fondata soprattutto sulle scienze sociali. Il contributo consiste nella proposta di un insieme di definizioni chiare e coerenti dei principali termini utilizzati nella gestione del rischio territoriale legato ai cambiamenti climatici. Poiché il glossario si riferisce alla gestione dei rischi climatici, è stato sviluppato principalmente sulla base delle definizioni indicate dall’Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).
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The structural model for physical activity in urban neighborhoods
Vahid Bigdeli Rad
Assistant Professor of Urban and Regional Planning, Fa culty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran. Qazvin Islamic Azad University (QIAU), Nokhbegan Boulevard, Qazvin, Iran. Email: Vahid.Bigdeli@qiau.ac.ir
Keywords: Physical Activity, Public Health, Urban Neighborhoods, Structural Model, PLS Software
Abstract: Physical activities improve public health by bringing people out of their houses and encourage them to communicate and exercise with their neighbors. Previous studies showed that no model has ever considered all factors and their effects concurrently on physical activities of a neighborhood. This research aimed to identify and prioritize the effective factors on physical activity in Tehran urban neighborhoods. Primary data were collected using survey questionnaires administered to 380 respondents in three neighborhoods of Tehran Metropolis and analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) by Smart Partial Least Squares (PLS) software. This research had established the path coefficient of research constructs to predict the significant factors affecting people’s involvement in physical activity. The findings showed that safety, aesthetical aspects, existence; accessibility; and opportunities of physical facilities, physical environmental characteristics, social; cultural and psychological attributes, demographic variables of residents, and weather have a significant impact on physical activity in Tehran urban neighborhoods with coefficients of influence of 0.262, 0.204, 0.179, 0.168, 0.103, 0.091 and 0.048, respectively. The output of this study can be used as a decision support tool for urban planners and urban designers to improve physical activity in the urban neighborhoods of Tehran Metropolis.
Abstract (in Italian)
Le attività fisiche migliorano la salute pubblica favorendo l’uscita delle persone dalle proprie abitazioni e incoraggiandole a comunicare e fare esercizio con i vicini. Studi precedenti hanno mostrato che nessun modello ha mai considerato tutti i fattori e i loro effetti in modo simultaneo sull’attività fisica nei quartieri urbani. Questa ricerca si è posta l’obiettivo di identificare e prioritizzare i fattori che influenzano l’attività fisica nei quartieri urbani di Teheran. I dati primari sono stati raccolti attraverso questionari somministrati a 380 partecipanti in tre quartieri della metropoli di Teheran e analizzati mediante la modellazione a equazioni strutturali (SEM) con il software Smart PLS (Partial Least Squares). Lo studio ha definito i coefficienti di percorso dei costrutti teorici per prevedere i fattori significativi che influenzano la partecipazione della popolazione all’attività fisica. I risultati hanno mostrato che la sicurezza, gli aspetti estetici, l’esistenza, l’accessibilità e le opportunità delle strutture fisiche, le caratteristiche dell’ambiente fisico, gli attributi sociali, culturali e psicologici, le variabili demografiche dei residenti e le condizioni meteorologiche hanno un impatto significativo sull’attività fisica nei quartieri urbani di Teheran, con coefficienti di influenza pari rispettivamente a 0.262, 0.204, 0.179, 0.168, 0.103, 0.091 e 0.048. I risultati di questo studio possono essere utilizzati come strumento di supporto alle decisioni per pianificatori urbani e progettisti al fine di incentivare l’attività fisica nei quartieri urbani della metropoli di Teheran.
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Assessing the effects of urban canyon’s direction on air flow pattern and CO dispersion using CFD (A case study of Tehran)
Samira Yousefian
PhD Student, Department of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. Email: s.yousefian@modares.ac.ir
Mohammadreza Pourjafar
(corresponding author) Professor, Department of Urban Planning, Art and Architecture Faculty, Tarbiat, Modares University, Tehran, Iran. Email: pourja_m@modares.ac.ir
Mohammad Moshfeghi
Research professor, Department of Mech. Eng., Sogang University, Seoul, Korea. Email: mmoshfeghi@sogang.ac.kr
Mohammadjavad Mahdavinejad
Professor, Department of Architecture, Art and Architecture Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. Email: mahdavinejad@modares.ac.ir
Keywords: Air pollution dispersion, Air flow, CFD, Urban canyon’s direction
Abstract: Air pollution is considered one of the main challenges of environmental sustainability. Metropolises are increasingly facing the problem of air pollution, which seriously affects people’s health. There are several factors associated with air pollution in the streets including urban form, ventilation, and air pollution sources. In the present research, the effects of the street canyon direction on the wind behavior and pollutant dispersion have been investigated using CFD and the model has been validated with the wind tunnel. The results show that, the orientation of the urban canyon affects both airflow and air pollutant dispersion patterns. In F3 (α =90°), where the wind direction is perpendicular to the street, ventilation is mostly through the street roofs, so that the amount of pollutant in the roof height is almost 183% of F2 (α=45°) and 347% of F1 (α =0°). Since near the leeward wall the velocity of airflow is decreased to zero, these spaces are highly susceptible areas for pollution accumulation. In F1, ventilation is mostly through the longitudinal displacement of pollutions and dispersion via lateral openings. In this case, the beginning parts of the urban canyon are the most well-ventilated ones, and the end of it has the highest level of pollution concentration. It was also found that the lowest level of pollution occurs in F2. Finally, the diagonal street (F2) has been recognized as the optimal direction for main streets in the residential areas of Tehran which should be taken into consideration in the Sustainable Urban Development Principles of Tehran (SUDPT).
Abstract (in Italian)
L’inquinamento atmosferico è considerato una delle principali sfide per la sostenibilità ambientale. Le metropoli si trovano sempre più a fronteggiare il problema dell’inquinamento dell’aria, che ha gravi ripercussioni sulla salute delle persone. Diversi fattori sono associati all’inquinamento atmosferico nelle strade, tra cui la forma urbana, la ventilazione e le fonti di emissione. Nella presente ricerca sono stati analizzati gli effetti dell’orientamento dei canyon urbani sul comportamento del vento e sulla dispersione degli inquinanti, utilizzando la simulazione CFD (Computational Fluid Dynamics), con successiva validazione del modello in galleria del vento. I risultati mostrano che l’orientamento del canyon urbano influenza sia il flusso d’aria sia i modelli di dispersione degli inquinanti. Nella configurazione F3 (α = 90°), dove il vento è perpendicolare alla strada, la ventilazione avviene principalmente attraverso le coperture degli edifici, con una concentrazione di inquinanti all’altezza del tetto pari a circa il 183% rispetto alla F2 (α = 45°) e al 347% rispetto alla F1 (α = 0°). Poiché vicino alla parete sottovento la velocità del flusso d’aria si riduce fino a zero, queste aree risultano altamente soggette all’accumulo di inquinanti. Nella configurazione F1, la ventilazione avviene principalmente attraverso lo spostamento longitudinale degli inquinanti e la dispersione tramite aperture laterali. In questo caso, le zone iniziali del canyon urbano risultano le meglio ventilate, mentre quelle finali mostrano la massima concentrazione di inquinamento. È stato inoltre riscontrato che il livello più basso di inquinamento si verifica nella configurazione F2. Infine, la strada diagonale (F2) è stata individuata come la direzione ottimale per le strade principali nelle aree residenziali di Teheran, aspetto che dovrebbe essere considerato nei Principi di Sviluppo Urbano Sostenibile di Teheran (SUDPT).