
Ambiguous Memorial Landscapes in Postsocialist Cities: The Case of Tirana’s Pyramid
Peter Nientied
Researcher, Polis University / Permanent Workshop on Territorial Governance, Co-PLAN Institute for Habitat Development, Tirana, Albania. Email: Nientied1@chello.nl
Eranda Janku
Lecturer, Polis University, Tirana, Albania. Email: Eranda_janku@universitetipolis.edu.al
Keywords: memorial landscape, memory, identity, post-socialist city, Tirana
Abstract: This article is a descriptive study that narrates the history of the so-called “Pyramid” since 1991 and explores why it was never either restored or demolished. The Pyramid is a memorial landscape in Tirana, constructed to commemorate former socialist leader Enver Hoxha. The Pyramid became a landmark building in Tirana and has been recurrently discussed. The Pyramid has survived all discussions, decisions, and plans, but is now in decay. Generating clear answers regarding the continued existence of the Pyramid proved to be arduous, as the Pyramid has been subject to overlapping discourses around architecture and urban design, politics, history, memory, and identity.
Abstract (in Italian)
Questo articolo è uno studio descrittivo che narra la storia della cosiddetta “Piramide” dal 1991 e esplora il motivo per cui non è mai stata né restaurata né demolita. La Piramide è un paesaggio memoriale a Tirana, costruito per commemorare l’ex leader socialista Enver Hoxha. La Piramide è diventata un edificio simbolo di Tirana ed è stata oggetto di ripetute discussioni. La Piramide è sopravvissuta a tutte le discussioni, decisioni e piani, ma ora è in stato di degrado. Fornire risposte chiare riguardo alla sua continua esistenza si è rivelato arduo, poiché la Piramide è stata soggetta a discorsi sovrapposti riguardanti architettura e design urbano, politica, storia, memoria e identità.
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Innovative startup localization determinants and origin: A Rome city case study
Paolo Scattoni
Associate Professor, Department of Architectural Planning, Design, and Technology, Sapienza Università di Roma. Email: pscattoni@uniroma1.it
Marco Lombardi
MSc Student , Department of Architectural Planning, Design, and Technology, Sapienza Università di Roma – Via Flaminia, 72 00196 Rome, Italy. Email: marco.lombardi.rm@gmail.com
Marco Pini
Italian Union Chambers of Commerce, Rome
Roberto Turi
Ministry of Labor and Social Policies
Keywords: startups, location determinants, urban planning, Fab Lab, coworking
Abstract: The aim of this paper is to analyze the determinants of innovative startup localization, taking into account a range of factors related to urban planning. Particular attention is given to the role played by Fab Labs and coworking spaces, as well as to the characteristics of the startuppers themselves (e.g., age, previous employment status, business motivation, etc.). The analysis is based on a dataset that includes information from a survey of 127 innovative startups located in the city of Rome, at the district level, which is integrated with business register data (administrative archives) and geo-referencing analysis. The findings indicate that logistics represent the main determinant of startup localization, particularly for older startuppers, whereas younger ones tend to prioritize real estate costs and proximity to home. The presence of Fab Labs and coworking spaces emerges as the second most important factor, especially for startups located in the city center. Moreover, the analysis shows that most startuppers are individuals who were previously employed as workers, professionals, etc., and who rely on the know-how gained during their professional careers. The results also suggest that social networks and the family are the two primary contexts in which an entrepreneurial spirit is developed. Finally, the paper discusses the policy implications for the urban planning agenda in relation to entrepreneurship.
Abstract (in Italian)
L’obiettivo di questo articolo è analizzare i determinanti della localizzazione delle startup innovative, tenendo conto di una serie di fattori legati anche alla pianificazione urbanistica. Particolare attenzione è rivolta al ruolo svolto dai Fab Lab e dagli spazi di coworking, così come alle caratteristiche degli startupper stessi (età, precedente condizione occupazionale, motivazioni imprenditoriali, ecc.). L’analisi si basa su un dataset che comprende informazioni provenienti da un’indagine condotta su 127 startup innovative localizzate nella città di Roma, a livello di quartiere, integrata con dati del registro imprese (archivi amministrativi) e un’analisi di georeferenziazione. I risultati mostrano che la logistica rappresenta il principale determinante della localizzazione per gli startupper più anziani, mentre i più giovani danno maggiore importanza ai costi immobiliari e alla vicinanza a casa. La presenza di Fab Lab e spazi di coworking si configura come il secondo fattore determinante, in particolare per le startup innovative situate nel centro città. Inoltre, l’analisi evidenzia come la maggior parte degli startupper provenga da precedenti esperienze lavorative come dipendenti, liberi professionisti, ecc., facendo leva sul know-how acquisito nel corso della propria carriera. I risultati suggeriscono anche che le relazioni sociali e la famiglia rappresentano i due contesti principali in cui si sviluppa lo spirito imprenditoriale. Infine, vengono discussi gli implicazioni di policy per l’agenda urbanistica in relazione al tema dell’imprenditorialità.
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Decision traceability and the strategic choice approach: the potential for revision of the city plan
Roberto Picchianti
Urban planner. Email: roberto.picchianti@gmail.com
Keywords: strategic choice approach, traceability, structure plan, memory of planning, development plan, Grosseto, decision area
Abstract: This article is situated within the field of strategic choice planning studies (Friend, Jessop; 1969, 1977), an influential trend in urban planning that has seen widespread application over the past 40 years at both European and international levels. The paper presents a decision-making method and a documentation system that characterized the development of the old structure plan of Grosseto (2006). Every phase of the plan was documented—486 steps in total—from the initial setup to final approval. The entire process was recorded on an accessible digital platform, which is detailed and explained in the article. The research can be summarised as follows: a town plan built using the strategic choice approach, supported by a traceable memory system, provides a significant advantage in terms of implementation and future revision or complete reformulation. The evolution of this approach (Scattoni, 2018) is based on the principle of decision traceability, but it enhances the platform into a system that retains full functionality while maintaining low software requirements and minimal maintenance costs. This system allows users to access a unified database.
The aim of the research is to verify two key aspects of urban planning in Italy that are often inadequately addressed or documented. The first concerns the consistency between strategic choices and the implementation documents. In fact, in recent years, most regional planning laws in Italy have distinguished two phases: the structure plan and the operational plan (piano operativo or regolamento urbanistico). It is assumed that the availability of a structured decision-making database can serve to ensure coherence between the two. The second aim is to demonstrate that the traceability of the plan’s decision-making process can be extremely useful for future updates to the plan. After a decade of implementation of the Grosseto structure plan, the local administration was called upon to revise it. Through interviews with key actors involved in the two planning tools, a preliminary evaluation of the system’s usefulness was conducted as part of this research.
Abstract (in Italian)
Questo articolo si colloca nell’ambito degli studi sulla pianificazione a scelta strategica (Friend, Jessop; 1969, 1977), una tendenza rilevante nell’urbanistica che ha trovato numerose applicazioni negli ultimi quarant’anni, sia a livello europeo che internazionale. L’articolo presenta un metodo di processo decisionale e un sistema di organizzazione della documentazione che hanno caratterizzato la redazione del vecchio piano strutturale di Grosseto (2006). Ogni fase del piano è stata documentata—486 passaggi in totale—dall’avvio iniziale fino all’approvazione finale. L’intero processo è stato tracciato su una piattaforma digitale accessibile, che viene descritta e analizzata nell’articolo.
La ricerca può essere sintetizzata come segue: un piano urbanistico costruito secondo l’approccio della scelta strategica, accompagnato da un adeguato sistema di memoria tracciabile, rappresenta un vantaggio significativo per l’attuazione del piano stesso e per un’eventuale revisione generale o riformulazione completa. Gli sviluppi futuri di questo approccio (Scattoni, 2018) si fondano sul principio della tracciabilità delle decisioni, ma trasformano la piattaforma in un sistema che mantiene tutte le funzionalità pur richiedendo un software leggero e costi di manutenzione ridotti. In questa applicazione, gli utenti possono accedere a un database unico.
La ricerca si propone di verificare due aspetti della pianificazione urbanistica in Italia che spesso non vengono adeguatamente affrontati né documentati. Il primo riguarda la coerenza tra le scelte strategiche e i documenti attuativi. Infatti, da alcuni anni, la legislazione urbanistica regionale distingue due fasi: il piano strutturale e il piano operativo (o regolamento urbanistico). Si assume che la disponibilità di un database delle decisioni possa garantire tale coerenza. Il secondo obiettivo è dimostrare che la tracciabilità del processo decisionale alla base del piano può rivelarsi estremamente utile per l’aggiornamento futuro dello stesso. Dopo un decennio di attuazione del piano strutturale di Grosseto, l’amministrazione locale è stata chiamata a revisionarlo. Attraverso interviste condotte con i principali protagonisti coinvolti nei due strumenti urbanistici, è stata effettuata una prima valutazione sull’utilità del sistema.
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Challenges and Opportunities for Predisaster Strategic Planning in Post-disaster Temporary Housing Provision. Evidence from Earthquakes in Central Italy (2016-2017)
Chiara Oggioni
UIC School of Architecture, Carrer Immaculada 22, 08017 Barcelona, Spain
Lorenzo Chelleri
(corresponding author) International University of Barcelona UIC – School of Architecture and Urban Resilience Research Net (URNet), Immacul ada 22, 08017, Barcelona, Spain. Email: lchelleri@uic.es
Giuseppe Forino
T6Ecosystems, Via Aureliana 63, 00195, Rome, Italy
Keywords: temporary housing, earthquake, Central Italy, predisaster strategic planning, post-disaster reconstruction
Abstract: The purpose of this paper is to investigate the challenges and opportunities of pre-disaster strategic planning in supporting the provision of temporary housing, using the earthquakes that occurred in the central Apennines of Italy in 2016 and 2017 as a case study. The paper explores these challenges and opportunities across several municipalities within four affected regions. Primary data were collected during fieldwork conducted in March 2017 in some of the impacted municipalities, supplemented by interviews with key organizations and stakeholders involved in emergency response and reconstruction efforts in the affected areas. The findings indicate that delays in the provision of temporary housing were experienced in the assessed municipalities due to both technical and governance-related issues, which hindered the ability to meet local needs in a timely manner. As a result, the paper sheds new light on the importance of pre-disaster strategic planning in the context of temporary housing. It contributes to the ongoing international discourse on the advancement of pre-disaster planning practices, and advocates for the adoption of mechanisms capable of avoiding the delays and structural lock-ins that are often embedded in specific socio-political contexts.
Abstract (in Italian)
Questo articolo si propone di indagare le sfide e le opportunità della pianificazione strategica pre-disastro nel supportare la fornitura di alloggi temporanei, prendendo come caso di studio i terremoti che hanno colpito l’Appennino centrale italiano nel 2016 e 2017. L’analisi considera diversi comuni distribuiti in quattro regioni interessate dagli eventi sismici. I dati primari sono stati raccolti durante un lavoro sul campo svolto nel marzo 2017 in alcuni comuni colpiti, e integrati con interviste a organizzazioni e stakeholder coinvolti nella gestione dell’emergenza e nella ricostruzione. I risultati mostrano che nei comuni analizzati si sono verificati ritardi nella fornitura degli alloggi temporanei, dovuti sia ad aspetti tecnici che a problematiche di governance, compromettendo la capacità di soddisfare tempestivamente i bisogni locali. Pertanto, l’articolo offre nuove prospettive sul ruolo della pianificazione strategica pre-disastro nella fornitura di alloggi temporanei. Il contributo si inserisce nel dibattito internazionale sull’evoluzione delle pratiche di pianificazione pre-disastro, e invita ad adottare meccanismi in grado di evitare ritardi e vincoli strutturali radicati nei contesti socio-politici specifici.
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Institutional fragmentation in megaprojects: lessons from the Metro C project in Rome
Edoardo Altavilla
Gran Sasso Science Institute Viale Francesco Crispi, 7 67100, L’Aquila, Italy.
Enzo Falco
Assistant Professor, DICAM, Università degli Studi di Trento, Visiting Researcher, Department Urbanism, TU Delft
Barbara Pizzo
Research Professor, Department Planning, Design and Architectural, Technology, Sapienza Università di Roma.
Keywords: Metro C, Megaprojects, Governance, Heterarchy, Legge Obiettivo
Abstract: strategic infrastructure project in Rome, Italy—namely the Metro C line—as a case study for examining how institutional frameworks and governance arrangements influence the implementation of megaprojects. On one hand, the analysis focuses on legal endowments and institutional reforms related to a still incomplete territorial rescaling; on the other, it explores the routines and practices among actors involved in project management. More specifically, the study develops these two key dimensions of the institutional by reconstructing both the management processes of the Metro C project and the trajectory of the ongoing Italian downscaling reform, which has significant implications for project governance. Both these areas have been deeply influenced by the introduction of the Legge Obiettivo, the special law that governed strategic infrastructure projects in Italy—including Metro C—for fifteen years. Through a review of regulatory frameworks, relevant theoretical constructs from governance and project studies, and interviews conducted in 2016 and 2017, the paper investigates the main reasons behind the implementation failure of Metro C in terms of cost overruns and delivery delays. The findings identify the root cause in the fragmented nature of the public client, which ultimately fails to ensure the effective governability of the project.
Abstract (in Italian)
Questo articolo presenta un progetto infrastrutturale strategico a Roma, in Italia—la linea Metro C—come caso di studio per analizzare in che modo i quadri istituzionali e gli assetti di governance influenzano l’attuazione dei megaprogetti. Da un lato, l’analisi si concentra sulle dotazioni normative e sulle riforme istituzionali connesse a un processo di riscalarizzazione territoriale ancora incompiuto; dall’altro, esamina le routine e le pratiche degli attori coinvolti nella gestione del progetto. Più precisamente, lo studio sviluppa queste due fondamentali accezioni dell’istituzionale, ricostruendo sia la gestione del progetto Metro C sia il percorso della riforma italiana di downscaling tuttora in corso, che presenta rilevanti implicazioni anche per la governance dei progetti. Entrambe queste dimensioni sono state profondamente influenzate dall’introduzione della Legge Obiettivo, la legge speciale che per quindici anni ha regolato i progetti strategici in Italia, tra cui la Metro C. Attraverso una revisione delle misure normative, dei principali riferimenti teorici nell’ambito della governance e dei project studies, e grazie a numerose interviste condotte nel 2016 e 2017, l’articolo approfondisce le cause principali del fallimento attuativo della Metro C, in termini di sforamenti di costo e ritardi nella consegna. I risultati individuano nella frammentazione del soggetto pubblico committente la causa primaria, poiché tale frammentazione compromette la capacità di garantire una governance efficace del progetto.